De smalle, hoge huizen staan dicht tegen elkaar. Het zijn oude huizen. Huizen met een verhaal in een straat met een verhaal. Containers staan tegen lage, bruine paaltjes. Er liggen vuilniszakken naast. Fietsen zijn slordig in een rek gesmeten. Een voorwiel is verbogen. Donna maakt nu al foto’s.
Nog een keer checkt ze het adres. Ze had een studio verwacht. Groot met veel licht. Donna drukt op de bel. De zesde in een rijtje van acht, geen naamplaatjes. Er klinkt een zoemer en de deur gaat open. Erachter is een smalle, steile trap. Van boven komt de zachte, hese stem van het telefoontje. ‘Loop maar door, twee trappen, tweede deur.’
Bovenaan de eerste trap staat een leeg kratje bier en liggen rommelige stapels kranten. Het is er schemerig. Donna opent de tweede, lichtgrijze deur en vindt de eigenaresse van de stem.
Ze geeft antwoord op de vragen die haar gesteld worden en luistert naar de regels. Alleen digitale foto’s en niet voor eigen gebruik. De vrouw vraagt of ze vaker naakt doet. De foto’s zijn voor een website en een blad. Expliciete, echte foto’s, er wordt niet gedaan alsof. Ze geeft haar rekeningnummer door. Het geld voor de shoot zal overgemaakt worden. Dit is een tijdelijke locatie, bij een eventuele volgende keer moet ze naar een andere locatie. Het is vaag, maar Donna wordt nog nieuwsgieriger. Ze vraagt of het strafbaar is.
‘Niet strafbaar, maar als je niets gewend bent kan het schokkend zijn.’
‘Ik ben wel wat gewend’
‘Anders hadden we je ook niet gebeld.’
Donna wil vragen hoe ze haar hebben gevonden. De vrouw schudt haar hoofd. ‘Hoe minder je weet hoe beter. Kom, we moeten aan het eind van de ochtend weer weg zijn.’
Achter nog een deur is een kleine kamer met een bed en een kaal matras. Op het bed ligt een vrouw. Ze is geblinddoekt en naakt. De anderen zijn ook naakt, een tweede vrouw, drie mannen. Donna's opdracht is kort en duidelijk. Zoveel mogelijk foto’s. Ze kijkt door haar camera. Het creëert een afstand. Alsof ze er niet bij is. De vrouw op het bed wordt gebruikt door de anderen. Hard, rauw en liefdeloos. Er verschijnen attributen. Een riem, een zweep, touw. Een grote dildo. De riem gaat strak rond haar hals, het touw bindt haar nog vaster, de zweep laat haar huid rood gloeien. Haar kreten zijn hees. Donna klikt. Het beeld wordt troebel. Het geluid van leer op naakte huid. Tranen.
De stem van Baboe. ‘Nee Mijnheer! het kind. Nona!’
De stem van haar vader. ‘Naar je kamer! Nu!’
Donna vlucht. De vrouw op het bed huilt en smeekt om meer. Donna laat haar achter en rent de smalle trappen af naar buiten, naar haar auto. Ze huilt ook. Haar vader en Baboe. Baboe overgeleverd aan de riem en aan harde handen. Niet alleen de handen van haar vader, ook andere handen. Ze schrikt van een tikje op het raam. Het is de vrouw met de hese stem. ‘De foto’s mevrouw Coredo.’
Donna haalt de memory-card uit haar camera en legt hem in de uitgestoken hand. Ze hoeft de foto’s niet.
Donna rijdt weg zonder de vrouw nog aan te kijken. Waarom schokt het haar zo? Ze is wel wat gewend. Niet zo, nooit zo, maar ze is wel wat gewend. Wat was er tussen Baboe en haar vader? De vrouw op het bed was overgeleverd aan de anderen, maar ze smeekte om meer. Baboe ook? Haar vader was een sadist, naar alles en iedereen. Donna weet het. Ze heeft het vaak gevoeld. Het dunne rietje op haar benen, haar rug en haar handen. De riem was voor Baboe. Omdat Baboe dat wilde of omdat haar vader dat wilde?
Donna probeert zich meer te herinneren. Hoe oud was ze zelf? Bleef Baboe komen, ook toen haar vader haar had weggestuurd? Waarom? En haar moeder? Wist die ervan? Waarom komt het nu pas terug, na zoveel jaren. Wat moet ze met al die herinneringen? In haar brievenbus liggen twee witte enveloppen met twee foto’s.
Norman en ik
Alex en ik
De foto’s halen haar in en de woede naar Alex is groot. Wat probeert ze te bereiken? Wil ze Donna bang maken? Donna is niet bang. Donna is voor niemand bang.
Ze legt de foto’s bij de andere. Het is al een flinke stapel. Een stapel vol lust zonder betekenis. Ze gaat naar de begraafplaats. Er is nog een dienst en er zijn veel mensen met echt verdriet, echte emoties. Donna maakt foto’s, van de kist en de bloemen rond het graf. Foto’s van de stilte als de kist zakt. Een handvol aarde. De stoet mensen langs het graf, terug naar het centrum waar koffie en thee op hen wacht. Donna blijft bij het graf staan. Pas als iedereen weg is zal het dichtgegooid worden. In haar hoofd verschijnt een ander graf en ze ziet de donkere kist op de bodem. Er waren geen bloemen. Haar vader wilde het niet. Donna ging niet weg. Ze keek naar de houten deksel en de hand aarde die ze erop had gegooid omdat het van haar verwacht werd. De mannen met de schoppen bleven wachten tot ze zou gaan. Donna ging niet en maakte een gebaar. Begin maar, het geeft niet. Ze wilde zien dat de vochtige aarde het hout zou bedekken en dat de kist langzaam zou verdwijnen onder de donkere, koude grond. Ze wilde zeker weten dat haar vader weg was en nooit meer terug zou komen.
Een zacht geluid doet haar opkijken. Weer die man. Hij draagt hetzelfde jack. Rond zijn lippen speelt een glimlach. Donna wordt ongemakkelijk door de blik in zijn ogen. ‘Wat doe je hier, wat wil je van me?’
Hij geeft geen antwoord, maar blijft glimlachen. Donna richt haar camera op zijn donkere ogen. Ze klikt. Hij draait zich om en loopt met grote passen weg.
‘Wacht!’
Hij wacht niet. Donna gaat achter hem aan. Haar hakken zakken weg in de vochtige grond. Ze moet weten wie hij is en wat hij wil. De takken van een lage wilg verstrengelen in haar haren. Ze rukt zich los en struikelt over een dikke wortel. Pijnlijk belandt ze op een steen en ze vloekt. Haar camera valt. Hij komt terug en pakt haar camera uit het gras. Als ze op wil staan, geeft hij haar een duw. Ze valt achterover en vloekt nog een keer. Hij richt de camera en maakt foto’s. Beschermend houdt ze haar hand voor haar gezicht. ‘Mijn camera, geef terug.’
Zonder door de lens te kijken en zonder dat de glimlach van zijn gezicht verdwijnt, blijft hij klikken. In de verte hoort Donna de stem van Albert.
De man rent weg. Ze staat op. ‘Wacht!’
Hij verdwijnt door de poort. Een motor start en een donkergroene auto rijdt voorbij. Hij is weg. Albert staat hijgend naast haar. ‘Gaat het? Wie was dat?’
‘Hij heeft mijn camera.’
Albert wil achter hem aangaan, maar Donna houdt hem tegen. ‘Laat maar, hij is weg.’
‘Heb je je bezeerd? Wie was dat? Wat wilde hij?’
‘Mijn camera. Ik ken hem niet, vast een junkie. Ik heb hem eerder gezien. Hij wilde mijn camera. ‘
‘Je moet naar het bureau en aangifte doen. Weet je zeker dat het gaat?’
Donna knikt. Hij wilde haar en hij heeft haar. Gevangen door haar eigen camera. Plotseling weet ze zeker dat Alex haar de foto’s niet stuurt en plotseling is ze bang.
Geef als eerste een reactie.
Datum | Volgnr | Hoofdstuktitel | ![]() | ![]() |
---|---|---|---|---|
14-08-2023 | 1 | Onderweg | ![]() | ![]() |
14-08-2023 | 2 | Alleen je vingers | ![]() | ![]() |
15-08-2023 | 3 | Sushi | ![]() | ![]() |
15-08-2023 | 4 | kan niet slapen | ![]() | ![]() |
19-08-2023 | 5 | Oog voor | ![]() | ![]() |
19-08-2023 | 6 | Dansen | ![]() | ![]() |
23-08-2023 | 7 | Ogen | ![]() | ![]() |
23-08-2023 | 8 | Zoetigheid | ![]() | ![]() |
24-08-2023 | 9 | Maanlicht | ![]() | ![]() |
24-08-2023 | 10 | Targets | ![]() | ![]() |
25-08-2023 | 11 | De enige | ![]() | ![]() |
25-08-2023 | 12 | Alleen genot | ![]() | ![]() |
26-08-2023 | 13 | Gewoon Donna | ![]() | ![]() |
29-08-2023 | 14 | Nieuwe beelden | ![]() | ![]() |
04-09-2023 | 15 | Veranderingen | ![]() | ![]() |
05-09-2023 | 16 | Gedeeld genoegen | ![]() | ![]() |
06-09-2023 | 17 | Meer van alles | ![]() | ![]() |
07-09-2023 | 18 | Meer van niets | ![]() | ![]() |
08-09-2023 | 19 | Liefde van het lijf | ![]() | ![]() |
09-09-2023 | 20 | Liefde van het hart | ![]() | ![]() |
10-09-2023 | 21 | Altijd brandend vuur | ![]() | ![]() |
11-09-2023 | 22 | Geen behoefte | ![]() | ![]() |
13-09-2023 | 23 | Fluisterend verlangen | ![]() | ![]() |
14-09-2023 | 24 | klaar voor meer | ![]() | ![]() |
15-09-2023 | 25 | Vastbesloten | ![]() | ![]() |
16-09-2023 | 26 | Kneedbaar | ![]() | ![]() |
17-09-2023 | 27 | Met harde hand | ![]() | ![]() |
19-09-2023 | 28 | Dansen voor de duivel | ![]() | ![]() |
20-09-2023 | 29 | Doorzichtig | ![]() | ![]() |
21-09-2023 | 30 | Open deuren | ![]() | ![]() |
23-09-2023 | 31 | Weten hoe het is | ![]() | ![]() |
28-09-2023 | 32 | Verkeerde liefde | ![]() | ![]() |
30-09-2023 | 33 | Zomerregen | ![]() | ![]() |
04-10-2023 | 34 | Eerlijke beelden | ![]() | ![]() |
07-10-2023 | 35 | ijdelheid | ![]() | ![]() |
08-10-2023 | 36 | Als in een film | ![]() | ![]() |
13-10-2023 | 37 | Heilige nachten | ![]() | ![]() |
15-10-2023 | 38 | De camera klikt | ![]() | ![]() |
18-10-2023 | 39 | Gevangen | ![]() | ![]() |
22-10-2023 | 40 | Presenteerblaadje | ![]() | ![]() |
26-10-2023 | 41 | Duivelskind | ![]() | ![]() |
30-10-2023 | 42 | Sprookjes voor volwassenen | ![]() | ![]() |
03-11-2023 | 43 | Tintelingen | ![]() | ![]() |
11-11-2023 | 44 | In zijn ban | ![]() | ![]() |
20-11-2023 | 45 | Spiegelbeelden | ![]() | ![]() |
26-11-2023 | 46 | Geringd de zijne | ![]() | ![]() |
08-12-2023 | 47 | Ongevulde leegte | ![]() | ![]() |
21-12-2023 | 48 | Klein, bang, zwak | ![]() | ![]() |
30-12-2023 | 49 | Zacht en scherp | ![]() | ![]() |
08-01-2024 | 50 | Schuilen | ![]() | ![]() |
14-01-2024 | 51 | Kwellend genot | ![]() | ![]() |
28-01-2024 | 52 | Waar herinneringen leven | ![]() | ![]() |
05-02-2024 | 53 | De kracht van gedachten | ![]() | ![]() |
21-02-2024 | 54 | Geketend | ![]() | ![]() |
01-03-2024 | 55 | Een bijzondere man | ![]() | ![]() |
04-03-2024 | 56 | Doden praten niet | ![]() | ![]() |
08-03-2024 | 57 | Als de avond overgaat in de nacht | ![]() | ![]() |
16-03-2024 | 58 | Over de drempel | ![]() | ![]() |
21-03-2024 | 59 | Verdwenen voetstappen | ![]() | ![]() |
27-03-2024 | 60 | Wat je waard bent | ![]() | ![]() |
29-03-2024 | 61 | De pijn van het verleden | ![]() | ![]() |
15-04-2024 | 62 | De waarheid achter zijn liefde | ![]() | ![]() |
23-04-2024 | 63 | Dwalend op de vlucht | ![]() | ![]() |
26-11-2024 | 64 | Mensen zonder gezicht | ![]() | ![]() |
28-11-2024 | 65 | Geen weg terug | ![]() | ![]() |
30-11-2024 | 66 | Hongerig | ![]() | ![]() |
05-12-2024 | 67 | Twee kanten | ![]() | ![]() |